الأحد 17 أكتوبر 2021 , 10 ربيع الأول 1443
هاني زحلان
الاثنين 26 september 2016 07:02:51 مساءً


عنوان المقال هو جزء من كلمات في ثلاث سطور معدودة كتبها شاب مصري موهوب اسمة عمرو آدم ‏لخص فيها كل اوجاع ومشاكل الهجرة الغير شرعية بمصر‎.

غرّقيني وانكِريني وإلمَحيني وهمّشي‎ 

وانْ لقيتي ليا باقي..لملميني وكلبشي‎ 

هو يعني البر عاتق.. لما بَحرِك يِختشي؟‎ ‎

ستجد منشور لحساب مأخوذ منه "اسكرين شوت" لشخص اسمه (محمد فكيه) منتشر على الفيس بوك ‏ووسائل التواصل الاجتماعي عموما.

المفروض انه مقاول تهريب لايطاليا عن طريق البحر كاتب كلام من نوعية (اللي يموت يموت واحنا ما ‏بنضربش حد على ايدة واحنا بنساعد الناس تخرج برة البلد وتاكل عيش). 

ناس كتير بتعمل مشاركة للموضوع (خلينا نفترض حسن النية من اغلبهم وانه مش شغل لجان الكترونية ‏لها هدف واضح) النتيجة وبدون شعور هتلاقي ناس كتير بتختصر المسألة في جشع تجار الموت مقاولين ‏التهريب وتدعي عليهم وتحمل الشباب جزء من المسئولية وتقول ده نتاج طمع اللي مسافرين واهاليهم ‏اللي بترميهم.

ورأيي الشخصي ان اللي اسوأ من حادث غرق المركب هو محاولة اختصار الموضوع في السماسرة والحقيقة يا ‏سادة ان ديه ناس يأست تمامًا من حياتها عارف يعني ايه تقامر بحياتك؟؟  

الموضوع في حكومات وانظمة متعاقبة اتنازلت عن مسؤوليتها الاجتماعية وشباب فقد الامل لدرجة انه ‏يبقى كل طموحة ان يركب على ضهر مركب بتعدي البحر يا غرق وارتاح من حياتة يا عدا ولعب معاه الزهر ‏زي ما بيقولوا.

منطق مغلوط من الكل الشاب فاكر نفسة لو مات هيبقى شهيد بيسعى على اكل عيشه مش بيرمي ‏بنفسة في التهلكة ومقاول التهريب مريح ضميرة بأنه بيساعد الناس والحكومة فاكرة ان مسؤوليتها ‏تقولهم # ميصحش_كدة !! 

‏#مركب_رشيد  

هنفضل في الدايرة المفرغة ديه لحد امتى؟؟ ويا ترى الدور على مين؟؟ ‏


تعليقات
wesam
دليل خدمات الشيخ زايد

كلمة البحث


استفتاء زايد اليوم

مع فتح حرية التنقل وتقليص ساعات حظر التجوال وتشغيل الكافيهات والاندية


  هنزل كل يوم بعد 100 يوم من القعدة في البيت

  هنزل بس مش كتير

  هحافظ على التباعد الاجتماعي ومش هنزل الا للضرورة
نتائج الاستفتاء